Norma ISO 9001 zawiera wymagania dla systemu zarządzania jakością mającego zastosowanie dla każdej organizacji, niezależnie od jej wielkości i rodzaju, która potrzebuje wykazać zdolność do ciągłego dostarczania wyrobów zgodnych z wymaganiami klienta i mających zastosowanie przepisów oraz dążącej do zwiększenia zadowolenia klienta (według ISO 9001 wyrobem jest także usługa).
Międzynarodowa norma ISO 9001 stanowi podstawę do opracowania, wdrożenia i certyfikacji systemów zarządzania jakością. Zastosowane normatywne podejście do tematyki zapewnienia jakości niesie w sobie równocześnie cechę uniwersalności. Wynika ona bezpośrednio z pojęcia jakości, które związane jest z systemem zarządzania każdą organizacją, a nie konkretyzuje się na wybranej branży. Zastosowanie takiej uniwersalnej konstrukcji możliwa jest zatem w odniesieniu do organizacji każdego typu, zwłaszcza do jednostek świadczących usługi. Takie rozwiązania od szeregu lat stosowane są w Unii Europejskiej, a więc są dla nas obowiązującym standardem.
Organizacja szkolenia.
- Szkolenie przeznaczone dla kierowników (właścicieli) i pracowników nadzoru.
- Szkolenie w wymiarze – 8 godzin.
- Wszyscy uczestnicy otrzymują materiały zawierające streszczenie omawianych zagadnień, przykładowe (wzorcowe) instrukcje i formularze do wykorzystania w bieżącej działalności.
- Szkolenie kończy się wydaniem stosownego zaświadczenia o ukończeniu kursu.
Co uczestnicy będą wiedzieli po zakończeniu szkolenia?!
- Poznają zasady systemu zarządzania jakością zgodnego z wymaganiami normy PN-EN ISO 9001.
- Będą znali metodykę wdrażania systemu zarządzania jakością zgodnego z wymaganiami normy PN-EN ISO 9001.
Omawiane zagadnienia:
1. Historia rozwoju systemów zapewnienia jakości
- Rozwój idei jakości w XX wieku
- Nowe kierunki - 2000 normy serii ISO 9000 (III wydanie)
- Certyfikacja według normy serii ISO 9001
2. Dlaczego wprowadzamy system zarządzania jakością (SZJ)
3. „8” zasad zarządzania jakością
- Orientacja na klienta (Zrozumienie potrzeb Klienta)
- Przewodnictwo (Przywódcy ustanawiają jedność celów i kierunków dla organizacji)
- Zaangażowanie ludzi (Motywacja ludzi na wszystkich szczeblach)
- Podejście procesowe (Zarządzanie jako proces)
- Systemowe podejście do zarządzania (Kierowanie wewnętrznie powiązanymi procesami)
- Ciągłe doskonalenie (Ciągłe doskonalenie funkcjonowania celem dla organizacji)
- Podejmowanie decyzji na podstawie faktów (Decyzje opierają się na analizie danych i informacji)
- Obustronnie korzystne powiązanie z dostawcami (Dobre związki rozszerzają zdolność do tworzenia nowych wartości)
4. Normy ISO jako standard - omówienie budowy serii norm ISO (9000, 9001, 9004)
5. Koło Deminga (cykl Plan – Do – Check - Act) jako podstawa zrozumienia filozofii systemu zarządzania jakościa.
6. Struktura normy ISO 9001
a. Wprowadzenie. Podejście procesowe.
b. Zakres normy. Postanowienia ogólne. Zastosowanie.
c. Definicja „jakości” i innych podstawowych terminów używanych w SZJ
d. System zarządzania jakością (pkt. 4)
- Wymagania ogólne.
- Dokumentowanie systemu (księga jakości, dokumenty, zapisy).
e. Odpowiedzialność kierownictwa (pkt. 5)
- Zaangażowanie
- Orientacja na klienta
- Polityka jakości
- Planowanie celów jakości.
- Odpowiedzialność i uprawnienia.
- Przegląd zarządzania (dane wejściowe – dane wyjściowe z przeglądu).
f. Zarządzanie zasobami (pkt. 6) ludzkimi, infrastrukturą i środowiskiem pracy.
g. Realizacja wyrobu (pkt. 7)
- Planowanie realizacji wyrobu
- Procesy związane z klientem (Określenie wymagań dotyczących wyrobu. Przegląd wymagań. Komunikacja z Klientami)
- Projektowanie i rozwój (Planowane i nadzorowanie. Dane wejściowe – dane wyjściowe. Przegląd. Weryfikacja. Walidacja)
- Zakupy (Kwalifikowanie dostawców, Kontrola zakupów, Weryfikacja zakupionych wyrobów)
- Operacje produkcyjne i usługowe (Nadzorowanie produkcji. Walidacja procesów produkcyjnych. Identyfikacja i identyfikowalność. Postępowanie z własnością klienta)
- Nadzorowanie przyrządów pomiarowych i kontrolnych.
7. Pomiary analiza i doskonalenie (pkt.8)
- Monitorowanie i pomiary (Pomiar zadowolenia Klienta. Audity wewnętrzne. Ocena wyrobów)
- Nadzór nad wyrobem niezgodnym.
- Analiza danych (Źródła danych. Metody statystyczne)
- Działania naprawcze, działania korygujące i działania zapobiegawcze.
Uczestnicy szkolenia otrzymają następujące materiały do wykorzystania:
- Materiały szkoleniowe (wypis z normy PN-EN ISO 9001).